جريدة كُتاب إيلاف جريدة كُتاب إيلاف
randomposts

آخر الأخبار

randomposts
randomposts
جاري التحميل ...
randomposts

الجزء الثالث والرابع من روايه "رحلة صَحفي;بقلم الكاتب عيدالعويز خِضر|جريدة كُتاب إيلاف

 رواية "رحلة صَحفي"


__________________________________________________________________________________________
يتبع......
جزء 3
رحله صحفي ج3/ 
انا السبب ايوه انا السبب ......انت السبب ازاي يعني ؟ قولنا انت السبب في أي 
نحكي يا ابني خلاص ......نحكي ....من فتره كده زي ما متعود كل "ويك إند"باخد ابني )عمر(وافسحه هو صاحبه
وكده وفي مره هو وصاحبه كانوا ماسكين حاجة وبيجروا ورا بعض_شىء كده مضئ وله بريق شىء يجذب انتباه أي شخص ليه .. نديت عمر قولتله ايه الحاجة إلى إنت و صاحبك ماسكينه ده وبتلعبوا بيه قالي ده حجر يا بابا 
موجود هنا وبنخبيه هنا وكل ما نيجي بنلاقيه ونلعب بيه ، قولت طب خد العصير ده ليك إنت وصاحبك بس هاتلي الحجر ده اشوفه ،مكنش حجر أيوه مكنش حجر ده كان بداية 'اللعنه' بس ده كان عبارة عن ماسه أو حجر كريم حاجة كده من بتوع التلفزيون أنا قولت ياااه لو بعته هغير العربية واجيب واحده جديده كده وأسدد ديون الشركة وافتح Sport شركه استيراد وتصدير جديده، والأحلام خدتني لكن مش بنحس بقيمة الحاجة غير لما تروح مننا ، ياريت الزمن يرجع بينا بس ميرجعش بعد ما كلمت اللي هياخدها ويشتريها .....مراتي تعبت جداً و ودينها المستشفي وطلع عندها 'كانسر' مع العلم إنها مكنش عندها أي حاجة وسليمه جداً وسبناها في المستشفى~ أنا وعمر وروحنا~0~ من هنا تبدأ شخصية عماد بيه في الظهور.
أولا تعالوا اديكم نبذه عن عماد : عماد ده ريس عصابة أقوي شبكه خطيره في العالم وهو الي 
بيسمعهم هنا في مصر هو يعني بالنسبة للناس دي مفتاح مصر .....ال......
                **********************
هه ج4
6
رحله صحفي 4/
اول ما روحت لقيت ظرف ااه ظرف جيت افتحه ولقيت اللي جواه ندمني،جه عمر وقالي يا بابا هي ماما مجتش معانا ليه ؟! اخدته في حضني وقلتلوا هترجع يا حبيبي هترجع ما تقلقش بس روح انت غير وتعالي عشان اعملك العشاء عارفك مكلتش من اول اليوم ،وخلصنا العشاء ونيمت عمر وحكيتله القصه الي أمه دايما تحكيهاله ونام .
فتحت الظرف ولقيت فيه الآتي .....
احنا عرفنا إن معاك الجوهره الي بندور عليها من زمان سلمنا الجوهره بالحسنى احسن ما نعمل حاجات احنا مش مضطرين نعملها وسابوا رقم في آخر الظرف قالولي لما افكر اكلمهم ومعايا مده يومين .
تاني يوم روحت المستشفي طبعا والدكاتره قالوا إنها تعبانه جداً وإنها لازم تسافر في اسرع وقت، قلت ده افضل حل لغاية ما اخبي الجوهره وابيعها لأي حد هناك والناس دي يتصرفوا هم مع الي هيشتريها... حكيت لواحد من أصدقائي المقربين الي حصل هو نصحني بإني اديهالهم لكن الطمع خلاني ارفض نصيحته ..وبمجرد ما سفرنا اهو معداش كام يوم وبلغونا خبر وفاة ابني عمر وخطفوا صالح ، بس صالح ايه دخله بالموضوع ده مش عارف....الضابط : دي الحكاية كلها ؟! 
ابو عمر : اه هي دي الحكاية،انا بقي كصحفي حفظت الكلام كله وكمان سجلته بالتليفون ياااه كل ما اقول قربت ببعد ببعد جداً أنا عاوز اعمل سبق صحفي وخلاص ايه الي دخلني في كل ده ، يا رب يطلع حاجة في الآخر.
الضابط: طيب والرقم فين الي كان في الجواب ؟؟؟! 
أبو عمر : هو المفروض في الجواب في البيت لكن فين بالظبط معرفش.
أنا: اكيد ده لو اتلقي يوصلنا ليهم)انا الي هو الصحفي يعني(وانا مروح قلت للست دي الي بتقول إنها مربيه صالح ومبحبش لفظ خدامه يعني فنقهول المربيه...
سألتها مروحه فين اركبي اوصلك معايا عربيه ، قالت بلهجه فيها خوف كده ايه توصلني كتر خيرك يا ابني أنا هاخد تاكسي .
طيب ليه ، وعربيتي موجودة؟ اركبي اوصلك.
كتر خيرك يا ابني!
الست دي مش مرتاحلها ومش معقول صالح والي ظهر دلوقتي ، وجاتلي مكالمه وانا بسوق : الووو...الوووو مين معايا
المتصل : الو يا ابني انت بقي الصحفي مكرم عزمي الصحفي الفاشل الي شغال في جريدة البحث عن الخبر .
أنا : مين انت عشان تقولي فاشل انا هقفل السكه في وشك 
ههههههه متقدرش
7
ليه يعني 
الي عندنا حد عزيز عليك اووي عندنا .........
يتبع.....

بقلم الكاتب/عبد العزيز خضر ✍️
              _________________________
               أتمنىٰ أن تكون أعجبتكم 💙
               لا تنسوا تعليق برأيكم فضلًا 💙
               دمتُم بخير أحبائي في الله 💙

التعليقات



جريدة كُتاب إيلاف، جريدة أدبيه لنشر كل ما يَخص الأدب من خواطر، نصوص، مقالات، قصص، روايات، شِعر، حوارات صَحفية، كُتب إلكترونية، مواهب مُختلفة، كما أنها جريدة إخباريه، لعرض كل ما هو جديد من أخبار على مدار اليوم.

إتصل بنا

زوار الموقع

زوار الموقع

أعلن معنا

موضوع مُميز

«ترنيمة قلب» كتاب لمجموعة كُتاب

 كتاب «ترنيمة قلب»  لتحميل كتاب«ترنيمة قلب» أضغط هُنا https://www.mediafire.com/download/x47yzn4cyz5k578

الساعة الآن

جميع الحقوق محفوظة لـ

جريدة كُتاب إيلاف

|

تصميم أحمد كِشك