جريدة كُتاب إيلاف جريدة كُتاب إيلاف
randomposts

آخر الأخبار

randomposts
randomposts
جاري التحميل ...
randomposts

رواية رحلة صَحفي بقلم الكاتب عبدالعزيز خِضر

قصة بعنوان "رحلة صَحفي"


 








قصة بعنوان"رحلة صَحفي"


ترن ترن....مين هيتكلم في وقت زي ده معقول أبو؟! الالالال ربنا يخيب ظني إن شاء الله خير.

ألوووو مين؟؟

هل أنت شخص بالغ؟!

آه مين معايا، واضح من الصوت إنه ولد صغير يعني.. 

لو أنت شخص بالغ تعالىٰ يا عمو بسرعة على

 العنوان ده بسرعة، قبل ما يعملولنا حاجة.

ناس مين دول؟ وهيعملولك إيه؟ ألو ألو الخط قطع!

ناس مين دول؟؟! ياااه لم ألبس وأروح العنوان اللِ عطهولي الولد ده مش جايز ده اللِ أنا مستنيه من

زمان .

آه نسيت أعرفكم بنفسي أنا أسمي مكرم عزمي الصحفي لدى جريدة البحث عن الخبر..عمري 25 سنة

و طبعًا ذي كل شاب نفسي أتجوز بقا ويبقى عندي عيال وأعيش واشتهر، طبعًا أي حد مكاني نفسه

يكون زي نادر فودة، أنا بجد نفسي، وكمان نفسي أشتغل مع جريدة عمق الحدث

طبعًا نفسي بس من فين؟! نفسي في حاجه كده أعملها تخليني زيهم واتنيل اتجوز بقا.

 من شهرين كُنت في الشغل وفجأه الفون رن، كانت منال خطيبتي.

مكرم:-ألو أيه يا منال.

-منال:- يوة يا مكرم، بابا تعبان، وقع مننا فجأة وروحنا بيه للمستشفى.

مكرم:- ألف ألف سلامة عليه، مُستشفي إيه طيب؟!

منال:-مستشفىٰ السالم.

مكرم:-طيب أنا جاي حالًا.


استأذنت من الشغل وروحت جبت حاجة وروحت زيارة طبعًا، الراجل كان علي السرير وتعبان.

 ألف ألف سلامة عليك يا عمي ♡

ابو منال:-مين مكرم برضو كلفت نفسك وتعبت وجيت مكنش ليه لزوم يا ابني التعب ده كله!

يا عمي وال تعب وال حاجة المه

مكرم:-المهم بس صحتك أنت عامل ايه؟! 

أبو منال:-أهو يا ابني ذي ما أنت شايف و الحمدلله على كُل حال.

مكرم:-الحمد لله

أبو منال:-تعبت نفسك مكنش ليه لزوم أنا فرحتي بس لم أشوفك، وأن تبقىٰ منال من نصيبك شيد حيلك يا ابني بقا بقالكم 6 سنين كده إيه مش كفايه!

مكرم:- والله زي ما أنت شايف الحال أهو بس إن شاء الله قربت خالص يا حج إدعيلنا أنت بس يا حج

وإن شاء الله ربنا يقومك بالسلامة. 

أبو منال:- يارب يا ابني يارب 

مكرم :طيب اطمنت عليك أنا يا عمي مش عاوز أي حاجة قبل ما أمشي.

ابو منال:-لا يا ابني شكرًا في حفظ الله، سلام

مكرم :-سلام ومشيت من المستشفىٰ وروحت بيتنا آه نسيت أقولكم إني عايش لوحدي، كنت مع بابا

وتوفي السنة الي فاتت، الله يرحمه، غيرت لبسي وأخدت شاور وجيت أنام مجاليش نوم قولت أتفرج علىٰ

التلفزيون شوية ومكنتش قادر أنام؛ بسبب كلام ابو منال، أمتى بقا ربنا يديني لقب صحفي

كويس وآخد مكافأة كويسه وأروح اتجوز منال، و على الأقل أكبر في نظر مُديري في الشغل بدل ما هو بيقولي يا فاشل علي طول كده، وفجأة التليفون الأرضي َرن، مين معقول أبو منال حصله حاجه...ال ال الراجل كان كويس إن شاء الله خير لم أشوف مين؟!

وركبت عريبتي وروحت العنوان وكانت المفاجأة ............

يتبع.....



        أتمنى أن تكون أعجبتكم 💙

        لا تنسوا تعليق لكم، رأيكم يهمني💙

       انتظروا الجزء الثاني قريبًا أن شاء الله 💙

       

       بقلم الكاتب/عبدالعزيز خِضر💙✍️


التعليقات



جريدة كُتاب إيلاف، جريدة أدبيه لنشر كل ما يَخص الأدب من خواطر، نصوص، مقالات، قصص، روايات، شِعر، حوارات صَحفية، كُتب إلكترونية، مواهب مُختلفة، كما أنها جريدة إخباريه، لعرض كل ما هو جديد من أخبار على مدار اليوم.

إتصل بنا

زوار الموقع

زوار الموقع

أعلن معنا

موضوع مُميز

«ترنيمة قلب» كتاب لمجموعة كُتاب

 كتاب «ترنيمة قلب»  لتحميل كتاب«ترنيمة قلب» أضغط هُنا https://www.mediafire.com/download/x47yzn4cyz5k578

الساعة الآن

جميع الحقوق محفوظة لـ

جريدة كُتاب إيلاف

|

تصميم أحمد كِشك